Erzeugung von Krankheitszuständen durch das Experiment Kohlenhydratstoffwechsel, Fieber/Carbohydrate Metabolism, Fever
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[Book]
First Statement of Responsibility
E Eichenberger
EDITION STATEMENT
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Softcover reprint of the original 1st ed. 1966
.PUBLICATION, DISTRIBUTION, ETC
Name of Publisher, Distributor, etc.
Berlin Springer Berlin
Date of Publication, Distribution, etc.
2014
PHYSICAL DESCRIPTION
Specific Material Designation and Extent of Item
XI, 472 Seiten in 1 Teil 39 schw.-w. Illustrationen, 2 farbige Illustrationen 244 x 170 mm
SERIES
Series Title
Handbook of Experimental Pharmacology / Erzeugung von Krankheitszuständen durch das Experiment / Experimental Production of Diseases, 16 / 15
CONTENTS NOTE
Text of Note
Fiebererzeugung durch Injektion von Kolloiden, Suspensionen und Emulsionen.- a) Pyrogenitat von Dextran und anderen hochpolymeren Kohlenhydraten.- b) Pyrogenitat von Fettemulsionen.- c) Pyrogenitat von Schwefelkolloiden, Metallkolloiden und Metalldampfen.- d) Pyrogenitat von Suspensionen verschiedener organischer und anorganischer Materialien.- 2. Teil: Hyperthermie durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Hyperthermie durch sympathicomimetische Amine.- a) Phenylalkylamine, Phenylalkanolamine, Phenylacylamine.- 1. Verlauf der Phenylalkylaminhyperthermie.- 2. Genese der Phenylalkylaminhyperthermie.- b) Tetrahydronaphthylamine.- 1. Verlauf der TNA-Hyperthermie.- 2. Genese der TNA-Hyperthermie.- c) Mit ?-TNA strukturell verwandte Substanzen.- B. Hyperthermie durch zentral wirksame Indolderivate.- a) Tryptophan- und Tryptaminderivate.- b) Mutterkornalkaloide und andere Lysergsaurederivate.- 1. Verlauf der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- 2. Genese der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- C. Hyperthermie durch Monoaminoxydasehemmung.- D. Hyperthermie durch verschiedene Analeptica.- E. Hyperthermie durch Krampfgifte.- F. Hyperthermie durch Tropanalkaloide: Cocain und Atropin.- G. Hyperthermie durch Morphin.- H. Hyperthermie durch Redoxfarbstoffe.- I. Hyperthermie durch entkoppelnde Substanzen.- a) Nitrophenole und Nitronaphthole.- 1. Verlauf der Nitrokorperhyperthermie.- 2. Genese der Nitrokorperhyperthermie.- b) Indandione, Cumarole, Humulon, Lupulon, Usninsaure, Vulpinsa#8221; hormones.- 1. Anterior pituitary and adrenal cortical hormones.- 2. Insulin.- 3. Thyroid.- 4. Estrogens.- 5. Epinephrine.- 6. Glucagon.- 7. Pitressin.- 8. Urinary factor.- E. Physical means.- F. Glucagon insufficiency.- 1. A-cell poisons.- 2. Glucagon antisera.- G. Lesions of the central nervous system.- III. Methods for the study of pancreatic activity.- A. Precautions to be followed while performing acute experiments in animals.- 1. Anesthesia.- 2. Hypothermia.- 3. Muscular exercise.- 4. Fear, pain and struggle.- 5. State of nutrition.- 6. Pregnancy.- 7. Age.- B. Cross-circulation experiments.- C. Parabiosis.- D. Transplantation of the pancreas and pancreatic artery infusion.- E. The measurement of insulin and insulin-like activity (ILA) in pure solutions and in biological materials.- 1. Physico-chemical methods.- 2. Biological methods.- 3 Immunologic methods.- F. Methods for the assay of glucagon.- 1. Physical methods.- 2. Bioassay methods.- 3 Immunologic methods.- 4. The extraction of glucagon from pancreas and blood.- G. Methods for the preparation of labeled insulin and glucagon.- IV. Methods for the study of insulin activity and glucose metabolism using isolated organs and tissues.- A. Hepatectomy, hepatic catheterization and vascular shunts.- B. Perfusion of isolated organs in vitro.- 1. Liver.- 2. Heart.- 3. Placenta.- 4. Omentum.- C. Isolated tissue preparations.- 1. Muscle tissue.- 2. Adipose tissue.- 3 Mammary gland.- 4. Liver slices.- 5. Red blood cell suspension.- 6. Leukocyte suspension.- 7. Cell suspensions.- 8. Isolated crystalline lens.- 9. Miscellaneous tissues, homogenates and homogenate fractions.- D. The intestine and the intestinal absorption of glucose.- 1. In vivo techniques.- 2. In vitro techniques.- E. The incubation medium.- V. Methods and criteria for evaluating diabetes mellitus and other disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Measurement of blood glucose.- 1. The glucose tolerance tests.- 2. Glucose turnover and the glucose pool.- 3. The insulin tolerance test (ITT).- 4. Glucose-insulin tolerance test (G-ITT).- 5. The augmented insulin tolerance test (AITT).- 6. The artero-venous (A-V) difference in blood glucose concentration.- 7. The glucagon and the epinephrine tolerance tests (glucagon TT and ETT).- 8. The tolbutamide response test (TRT).- 9. The leucine response test (LRT).- 10. Methods based on the use of isotopes.- B. The measurement of urinary glucose.- C. The glucose (dextrose): nitrogen (DAN) ratio.- D. The measurement of glucose on skin surface and in skin exudate.- E. Substances other than glucose.- 1. Galactose and the galactose tolerance test (GalTT).- 2. Fructose and the fructose tolerance test (FTT).- 3. Pentoses.- 4. Lactose.- 5. Sugar mixtures.- 6. Ketone bodies.- 7. Lactate.- 8. Pyruvate.- 9. Glycogen.- 10. Serum glycoproteins.- 11. Phosphate fractions.- 12 Alloxan.- 13. Sulfonylurea compounds.- F. The respiratory quotient (R.Q.).- 2: Histological and histo chemical methods.- A. Histochemical methods.- 1. Preparation of tissues.- 2. Histochemistry of glycogen and other carbohydrates.- 3. Histochemistry of enzymes related to carbohydrate metabolism.- B. Histologic and Cytologic methods.- 1. Cell types.- 2. Differential staining of the islets of Langerhans.- 3. Electron microscopy of islet cells.- 4. Histogenesis of the islet cells.- 5. Histochemical identification of zinc.- 6. Histochemical identification of glucagon.- 7. Histochemical identification of insulin.- C. Quantitative studies of pancreatic tissue.- 1. Cell count.- 2. Determination of the amount of insular tissue in the pancreatic parenchyma.- 3. Determination of islet volume.- 4. Measurement of nuclear size.- Literature.- Addendum.- Literature to Addendum.- Fieber und endogene Hyperthermie durch pharmakologische, immunologische und physikalische Massnahmen.- A. Einleitung.- B. Definitionen: Fieber-Hyperthermie.- C. Bemerkungen zur Methodik der Temperaturmessung und Auswertung der Versuchsergebnisse.- D. Normaltemperaturen.- 1. Teil: Fieber durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Fiebererzeugung durch Mikroorganismen.- Die Anfange der Pyrogenforschung.- I. Pyrogenitat von Bakterien.- a) Pyrogene Tnhaltsstoffe gramnegativer Bakterien (Endotoxine).- 1. Isolierung und Chemie der Endotoxine.- 2. Das pyrogene Prinzip gramnegativer Bakterien (Lipoid A).- 3. Verlauf des Endotoxinfiebers.- 4. Dosis-Wirkungsbeziehungen.- 5. Endotoxingewohnung (Toleranz).- 6. Pathogenese des Endotoxinfiebers.- 7. Thermoregulation und Thermogenese im Endotoxinfieber.- 8. Die Bedeutung der Endotoxine fur das Fieber bei Infektionen mit gramnegativen Bakterien.- b) Pyrogene Wirkung grampositiver Bakterien.- 1. Pyrogene Wirkung von Suspensionen grampositiver Bakterien.- 2. Pyrogene Wirkung von Extrakten grampositiver Bakterien.- 3. Pyrogene Wirkung von Kulturfiltraten grampositiver Bakterien und Endotoxinen.- II. Pyrogenitat von Pilzen.- III. Pyrogenitat von Viren.- 1. Physikalisch-chemisches Verhalten der Viruspyrogene.- 2. Verlauf des Virusfiebers.- 3. Die Viruspyrogentoleranz.- 4. Pathogenese des Virusfiebers.- B. Fieber durch lokal entzundliche oder destruierende Prozesse.- C. Fieber durch Extrakte aus tierischen und menschlichen Geweben, Sekreten und Ausscheidungsprodukten.- a) Aus Blutzellen isolierte pyrogene Substanzen.- b) Aus Organen isolierte pyrogene Substanzen.- c) Aus Urin isolierte pyrogene Substanzen.- d) Pyrogene Wirkung verschiedener Sekrete.- D. Fiebererzeugung durch Metaboliten von Steroidhormonen und durch Herzglucoside.- E. Das anaphylaktische Fieber.- 1. Verlauf des anaphylaktischen Fiebers.- 2. Pathogenese des anaphylaktischen Fiebers.- a) Das Tuberkulinfieber.- Pathogenese des Tuberkulinfiebers.- F. Das anaphylaktoide Fieber.- I. Fiebererzeugung durch Injektion von Kolloiden, Suspensionen und Emulsionen.- a) Pyrogenitat von Dextran und anderen hochpolymeren Kohlenhydraten.- b) Pyrogenitat von Fettemulsionen.- c) Pyrogenitat von Schwefelkolloiden, Metallkolloiden und Metalldampfen.- d) Pyrogenitat von Suspensionen verschiedener organischer und anorganischer Materialien.- 2. Teil: Hyperthermie durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Hyperthermie durch sympathicomimetische Amine.- a) Phenylalkylamine, Phenylalkanolamine, Phenylacylamine.- 1. Verlauf der Phenylalkylaminhyperthermie.- 2. Genese der Phenylalkylaminhyperthermie.- b) Tetrahydronaphthylamine.- 1.
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Teil: Hyperthermie durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Hyperthermie durch sympathicomimetische Amine.- a) Phenylalkylamine, Phenylalkanolamine, Phenylacylamine.- 1. Verlauf der Phenylalkylaminhyperthermie.- 2. Genese der Phenylalkylaminhyperthermie.- b) Tetrahydronaphthylamine.- 1. Verlauf der TNA-Hyperthermie.- 2. Genese der TNA-Hyperthermie.- c) Mit ?-TNA strukturell verwandte Substanzen.- B. Hyperthermie durch zentral wirksame Indolderivate.- a) Tryptophan- und Tryptaminderivate.- b) Mutterkornalkaloide und andere Lysergsaurederivate.- 1. Verlauf der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- 2. Genese der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- C. Hyperthermie durch Monoaminoxydasehemmung.- D. Hyperthermie durch verschiedene Analeptica.- E. Hyperthermie durch Krampfgifte.- F. Hyperthermie durch Tropanalkaloide: Cocain und Atropin.- G. Hyperthermie durch Morphin.- H. Hyperthermie durch Redoxfarbstoffe.- I. Hyperthermie durch entkoppelnde Substanzen.- a) Nitrophenole und Nitronaphthole.- 1. Verlauf der Nitrokorperhyperthermie.- 2. Genese der Nitrokorperhyperthermie.- b) Indandione, Cumarole, Humulon, Lupulon, Usninsaure, Vulpinsaure.- c) Thyrcoideahormone.- Genese der Thyroxinhyperthermie.- J. Hyperthermie infolge relativen oder absoluten Wassermangels (Salzfieber, Durstfieber).- 3. Teil: Durch Eingriffe am Zentralnervensystem verursachte Steigerung der Korpertemperatur.- A. Mechanische Reizversuche.- 1. Der Ort des Warmestiches.- 2. Technik des Warmestiches.- 3. Verlauf der Warmestichhyperthermie.- 4. Thermogenese in der Warmestichhyperthermie.- 5. Pathogenese der Stichhyperthermie.- B. Elektrische Reizversuche.- C. Chemische Reizversuche.- D. Thermische Reizversuche.- Schlussbetrachtungen.- Liste der im Text verwendeten Abkurzungen.- Namenverzeichnis.
Text of Note
The Study of Carbohydrate Metabolism.- Abbreviations.- 1: Biological and chemical methods.- I. Introduction.- II. Experimental disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Hereditary diabetes.- B. Dietary diabetes.- 1. Overfeeding.- 2. Starvation followed by refeeding.- 3. Composition of the diet and manner of its administration.- 4. Glucose administration.- C. Insulin insufficiency.- 1. Pancreatectomy.- 2. Alloxan diabetes.- 3. Other diabetogenic chemicals.- 4. Insulin antibodies and insulin antagonists.- 5. Preparation of insulin antisera.- 6. Detection and measurement of "anti-insulin" activity.- 7. The use of insulin antisera for the production of hyperglycemia and of experimental diabetes in the intact animal.- 8. The use of insulin antisera for studying the immunologic properties of insulin.- 9. The use of insulin antisera for the measurement of insulin secretion.- 10. The use of fluorescent antibodies for the study of insulin secretion.- D. "Diabetogenic"The Study of Carbohydrate Metabolism.- Abbreviations.- 1: Biological and chemical methods.- I. Introduction.- II. Experimental disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Hereditary diabetes.- B. Dietary diabetes.- 1. Overfeeding.- 2. Starvation followed by refeeding.- 3. Composition of the diet and manner of its administration.- 4. Glucose administration.- C. Insulin insufficiency.- 1. Pancreatectomy.- 2. Alloxan diabetes.- 3. Other diabetogenic chemicals.- 4. Insulin antibodies and insulin antagonists.- 5. Preparation of insulin antisera.- 6. Detection and measurement of "anti-insulin" activity.- 7. The use of insulin antisera for the production of hyperglycemia and of experimental diabetes in the intact animal.- 8. The use of insulin antisera for studying the immunologic properties of insulin.- 9. The use of insulin antisera for the measurement of insulin secretion.- 10. The use of fluorescent antibodies for the study of insulin secretion.- D. "Diabetogenic" hormones.- 1. Anterior pituitary and adrenal cortical hormones.- 2. Insulin.- 3. Thyroid.- 4. Estrogens.- 5. Epinephrine.- 6. Glucagon.- 7. Pitressin.- 8. Urinary factor.- E. Physical means.- F. Glucagon insufficiency.- 1. A-cell poisons.- 2. Glucagon antisera.- G. Lesions of the central nervous system.- III. Methods for the study of pancreatic activity.- A. Precautions to be followed while performing acute experiments in animals.- 1. Anesthesia.- 2. Hypothermia.- 3. Muscular exercise.- 4. Fear, pain and struggle.- 5. State of nutrition.- 6. Pregnancy.- 7. Age.- B. Cross-circulation experiments.- C. Parabiosis.- D. Transplantation of the pancreas and pancreatic artery infusion.- E. The measurement of insulin and insulin-like activity (ILA) in pure solutions and in biological materials.- 1. Physico-chemical methods.- 2. Biological methods.- 3 Immunologic methods.- F. Methods for the assay of glucagon.- 1. Physical methods.- 2. Bioassay methods.- 3 Immunologic methods.- 4. The extraction of glucagon from pancreas and blood.- G. Methods for the preparation of labeled insulin and glucagon.- IV. Methods for the study of insulin activity and glucose metabolism using isolated organs and tissues.- A. Hepatectomy, hepatic catheterization and vascular shunts.- B. Perfusion of isolated organs in vitro.- 1. Liver.- 2. Heart.- 3. Placenta.- 4. Omentum.- C. Isolated tissue preparations.- 1. Muscle tissue.- 2. Adipose tissue.- 3 Mammary gland.- 4. Liver slices.- 5. Red blood cell suspension.- 6. Leukocyte suspension.- 7. Cell suspensions.- 8. Isolated crystalline lens.- 9. Miscellaneous tissues, homogenates and homogenate fractions.- D. The intestine and the intestinal absorption of glucose.- 1. In vivo techniques.- 2. In vitro techniques.- E. The incubation medium.- V. Methods and criteria for evaluating diabetes mellitus and other disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Measurement of blood glucose.- 1. The glucose tolerance tests.- 2. Glucose turnover and the glucose pool.- 3. The insulin tolerance test (ITT).- 4. Glucose-insulin tolerance test (G-ITT).- 5. The augmented insulin tolerance test (AITT).- 6. The artero-venous (A-V) difference in blood glucose concentration.- 7. The glucagon and the epinephrine tolerance tests (glucagon TT and ETT).- 8. The tolbutamide response test (TRT).- 9. The leucine response test (LRT).- 10. Methods based on the use of isotopes.- B. The measurement of urinary glucose.- C. The glucose (dextrose): nitrogen (DAN) ratio.- D. The measurement of glucose on skin surface and in skin exudate.- E. Substances other than glucose.- 1. Galactose and the galactose tolerance test (GalTT).- 2. Fructose and the fructose tolerance test (FTT).- 3. Pentoses.- 4. Lactose.- 5. Sugar mixtures.- 6. Ketone bodies.- 7. Lactate.- 8. Pyruvate.- 9. Glycogen.- 10. Serum glycoproteins.- 11. Phosphate fractions.- 12 Alloxan.- 13. Sulfonylurea compounds.- F. The respiratory quotient (R.Q.).- 2: Histological and histo chemical methods.- A. Histochemical methods.- 1. Preparation of tissues.- 2. Histochemistry of glycogen and other carbohydrates.- 3. Histochemistry of enzymes related to carbohydrate metabolism.- B. Histologic and Cytologic methods.- 1. Cell types.- 2. Differential staining of the islets of Langerhans.- 3. Electron microscopy of islet cells.- 4. Histogenesis of the islet cells.- 5. Histochemical identification of zinc.- 6. Histochemical identification of glucagon.- 7. Histochemical identification of insulin.- C. Quantitative studies of pancreatic tissue.- 1. Cell count.- 2. Determination of the amount of insular tissue in the pancreatic parenchyma.- 3. Determination of islet volume.- 4. Measurement of nuclear size.- Literature.- Addendum.- Literature to Addendum.- Fieber und endogene Hyperthermie durch pharmakologische, immunologische und physikalische Massnahmen.- A. Einleitung.- B. Definitionen: Fieber-Hyperthermie.- C. Bemerkungen zur Methodik der Temperaturmessung und Auswertung der Versuchsergebnisse.- D. Normaltemperaturen.- 1. Teil: Fieber durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Fiebererzeugung durch Mikroorganismen.- Die Anfange der Pyrogenforschung.- I. Pyrogenitat von Bakterien.- a) Pyrogene Tnhaltsstoffe gramnegativer Bakterien (Endotoxine).- 1. Isolierung und Chemie der Endotoxine.- 2. Das pyrogene Prinzip gramnegativer Bakterien (Lipoid A).- 3. Verlauf des Endotoxinfiebers.- 4. Dosis-Wirkungsbeziehungen.- 5. Endotoxingewohnung (Toleranz).- 6. Pathogenese des Endotoxinfiebers.- 7. Thermoregulation und Thermogenese im Endotoxinfieber.- 8. Die Bedeutung der Endotoxine fur das Fieber bei Infektionen mit gramnegativen Bakterien.- b) Pyrogene Wirkung grampositiver Bakterien.- 1. Pyrogene Wirkung von Suspensionen grampositiver Bakterien.- 2. Pyrogene Wirkung von Extrakten grampositiver Bakterien.- 3. Pyrogene Wirkung von Kulturfiltraten grampositiver Bakterien und Endotoxinen.- II. Pyrogenitat von Pilzen.- III. Pyrogenitat von Viren.- 1. Physikalisch-chemisches Verhalten der Viruspyrogene.- 2. Verlauf des Virusfiebers.- 3. Die Viruspyrogentoleranz.- 4. Pathogenese des Virusfiebers.- B. Fieber durch lokal entzundliche oder destruierende Prozesse.- C. Fieber durch Extrakte aus tierischen und menschlichen Geweben, Sekreten und Ausscheidungsprodukten.- a) Aus Blutzellen isolierte pyrogene Substanzen.- b) Aus Organen isolierte pyrogene Substanzen.- c) Aus Urin isolierte pyrogene Substanzen.- d) Pyrogene Wirkung verschiedener Sekrete.- D. Fiebererzeugung durch Metaboliten von Steroidhormonen und durch Herzglucoside.- E. Das anaphylaktische Fieber.- 1. Verlauf des anaphylaktischen Fiebers.- 2. Pathogenese des anaphylaktischen Fiebers.- a) Das Tuberkulinfieber.- Pathogenese des Tuberkulinfiebers.- F. Das anaphylaktoide Fieber.- I.
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Verlauf der TNA-Hyperthermie.- 2. Genese der TNA-Hyperthermie.- c) Mit ?-TNA strukturell verwandte Substanzen.- B. Hyperthermie durch zentral wirksame Indolderivate.- a) Tryptophan- und Tryptaminderivate.- b) Mutterkornalkaloide und andere Lysergsaurederivate.- 1. Verlauf der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- 2. Genese der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- C. Hyperthermie durch Monoaminoxydasehemmung.- D. Hyperthermie durch verschiedene Analeptica.- E. Hyperthermie durch Krampfgifte.- F. Hyperthermie durch Tropanalkaloide: Cocain und Atropin.- G. Hyperthermie durch Morphin.- H. Hyperthermie durch Redoxfarbstoffe.- I. Hyperthermie durch entkoppelnde Substanzen.- a) Nitrophenole und Nitronaphthole.- 1. Verlauf der Nitrokorperhyperthermie.- 2. Genese der Nitrokorperhyperthermie.- b) Indandione, Cumarole, Humulon, Lupulon, Usninsaure, VulpinsaThe Study of Carbohydrate Metabolism.- Abbreviations.- 1: Biological and chemical methods.- I. Introduction.- II. Experimental disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Hereditary diabetes.- B. Dietary diabetes.- 1. Overfeeding.- 2. Starvation followed by refeeding.- 3. Composition of the diet and manner of its administration.- 4. Glucose administration.- C. Insulin insufficiency.- 1. Pancreatectomy.- 2. Alloxan diabetes.- 3. Other diabetogenic chemicals.- 4. Insulin antibodies and insulin antagonists.- 5. Preparation of insulin antisera.- 6. Detection and measurement of "anti-insulin" activity.- 7. The use of insulin antisera for the production of hyperglycemia and of experimental diabetes in the intact animal.- 8. The use of insulin antisera for studying the immunologic properties of insulin.- 9. The use of insulin antisera for the measurement of insulin secretion.- 10. The use of fluorescent antibodies for the study of insulin secretion.- D. "Diabetogenic" hormones.- 1. Anterior pituitary and adrenal cortical hormones.- 2. Insulin.- 3. Thyroid.- 4. Estrogens.- 5. Epinephrine.- 6. Glucagon.- 7. Pitressin.- 8. Urinary factor.- E. Physical means.- F. Glucagon insufficiency.- 1. A-cell poisons.- 2. Glucagon antisera.- G. Lesions of the central nervous system.- III. Methods for the study of pancreatic activity.- A. Precautions to be followed while performing acute experiments in animals.- 1. Anesthesia.- 2. Hypothermia.- 3. Muscular exercise.- 4. Fear, pain and struggle.- 5. State of nutrition.- 6. Pregnancy.- 7. Age.- B. Cross-circulation experiments.- C. Parabiosis.- D. Transplantation of the pancreas and pancreatic artery infusion.- E. The measurement of insulin and insulin-like activity (ILA) in pure solutions and in biological materials.- 1. Physico-chemical methods.- 2. Biological methods.- 3 Immunologic methods.- F. Methods for the assay of glucagon.- 1. Physical methods.- 2. Bioassay methods.- 3 Immunologic methods.- 4. The extraction of glucagon from pancreas and blood.- G. Methods for the preparation of labeled insulin and glucagon.- IV. Methods for the study of insulin activity and glucose metabolism using isolated organs and tissues.- A. Hepatectomy, hepatic catheterization and vascular shunts.- B. Perfusion of isolated organs in vitro.- 1. Liver.- 2. Heart.- 3. Placenta.- 4. Omentum.- C. Isolated tissue preparations.- 1. Muscle tissue.- 2. Adipose tissue.- 3 Mammary gland.- 4. Liver slices.- 5. Red blood cell suspension.- 6. Leukocyte suspension.- 7. Cell suspensions.- 8. Isolated crystalline lens.- 9. Miscellaneous tissues, homogenates and homogenate fractions.- D. The intestine and the intestinal absorption of glucose.- 1. In vivo techniques.- 2. In vitro techniques.- E. The incubation medium.- V. Methods and criteria for evaluating diabetes mellitus and other disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Measurement of blood glucose.- 1. The glucose tolerance tests.- 2. Glucose turnover and the glucose pool.- 3. The insulin tolerance test (ITT).- 4. Glucose-insulin tolerance test (G-ITT).- 5. The augmented insulin tolerance test (AITT).- 6. The artero-venous (A-V) difference in blood glucose concentration.- 7. The glucagon and the epinephrine tolerance tests (glucagon TT and ETT).- 8. The tolbutamide response test (TRT).- 9. The leucine response test (LRT).- 10. Methods based on the use of isotopes.- B. The measurement of urinary glucose.- C. The glucose (dextrose): nitrogen (DAN) ratio.- D. The measurement of glucose on skin surface and in skin exudate.- E. Substances other than glucose.- 1. Galactose and the galactose tolerance test (GalTT).- 2. Fructose and the fructose tolerance test (FTT).- 3. Pentoses.- 4. Lactose.- 5. Sugar mixtures.- 6. Ketone bodies.- 7. Lactate.- 8. Pyruvate.- 9. Glycogen.- 10. Serum glycoproteins.- 11. Phosphate fractions.- 12 Alloxan.- 13. Sulfonylurea compounds.- F. The respiratory quotient (R.Q.).- 2: Histological and histo chemical methods.- A. Histochemical methods.- 1. Preparation of tissues.- 2. Histochemistry of glycogen and other carbohydrates.- 3. Histochemistry of enzymes related to carbohydrate metabolism.- B. Histologic and Cytologic methods.- 1. Cell types.- 2. Differential staining of the islets of Langerhans.- 3. Electron microscopy of islet cells.- 4. Histogenesis of the islet cells.- 5. Histochemical identification of zinc.- 6. Histochemical identification of glucagon.- 7. Histochemical identification of insulin.- C. Quantitative studies of pancreatic tissue.- 1. Cell count.- 2. Determination of the amount of insular tissue in the pancreatic parenchyma.- 3. Determination of islet volume.- 4. Measurement of nuclear size.- Literature.- Addendum.- Literature to Addendum.- Fieber und endogene Hyperthermie durch pharmakologische, immunologische und physikalische Massnahmen.- A. Einleitung.- B. Definitionen: Fieber-Hyperthermie.- C. Bemerkungen zur Methodik der Temperaturmessung und Auswertung der Versuchsergebnisse.- D. Normaltemperaturen.- 1. Teil: Fieber durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Fiebererzeugung durch Mikroorganismen.- Die Anfange der Pyrogenforschung.- I. Pyrogenitat von Bakterien.- a) Pyrogene Tnhaltsstoffe gramnegativer Bakterien (Endotoxine).- 1. Isolierung und Chemie der Endotoxine.- 2. Das pyrogene Prinzip gramnegativer Bakterien (Lipoid A).- 3. Verlauf des Endotoxinfiebers.- 4. Dosis-Wirkungsbeziehungen.- 5. Endotoxingewohnung (Toleranz).- 6. Pathogenese des Endotoxinfiebers.- 7. Thermoregulation und Thermogenese im Endotoxinfieber.- 8. Die Bedeutung der Endotoxine fur das Fieber bei Infektionen mit gramnegativen Bakterien.- b) Pyrogene Wirkung grampositiver Bakterien.- 1. Pyrogene Wirkung von Suspensionen grampositiver Bakterien.- 2. Pyrogene Wirkung von Extrakten grampositiver Bakterien.- 3. Pyrogene Wirkung von Kulturfiltraten grampositiver Bakterien und Endotoxinen.- II. Pyrogenitat von Pilzen.- III. Pyrogenitat von Viren.- 1. Physikalisch-chemisches Verhalten der Viruspyrogene.- 2. Verlauf des Virusfiebers.- 3. Die Viruspyrogentoleranz.- 4. Pathogenese des Virusfiebers.- B. Fieber durch lokal entzundliche oder destruierende Prozesse.- C. Fieber durch Extrakte aus tierischen und menschlichen Geweben, Sekreten und Ausscheidungsprodukten.- a) Aus Blutzellen isolierte pyrogene Substanzen.- b) Aus Organen isolierte pyrogene Substanzen.- c) Aus Urin isolierte pyrogene Substanzen.- d) Pyrogene Wirkung verschiedener Sekrete.- D. Fiebererzeugung durch Metaboliten von Steroidhormonen und durch Herzglucoside.- E. Das anaphylaktische Fieber.- 1. Verlauf des anaphylaktischen Fiebers.- 2. Pathogenese des anaphylaktischen Fiebers.- a) Das Tuberkulinfieber.- Pathogenese des Tuberkulinfiebers.- F. Das anaphylaktoide Fieber.- I. Fiebererzeugung durch Injektion von Kolloiden, Suspensionen und Emulsionen.- a) Pyrogenitat von Dextran und anderen hochpolymeren Kohlenhydraten.- b) Pyrogenitat von Fettemulsionen.- c) Pyrogenitat von Schwefelkolloiden, Metallkolloiden und Metalldampfen.- d) Pyrogenitat von Suspensionen verschiedener organischer und anorganischer Materialien.- 2.